ZABAWY DYWANOWE W PRZEDSZKOLU


Każdy nauczyciel przedszkola powinien mieć zawsze choć kilka zabaw dywanowych ,,na szybko" pod ręką. Wiadomo - 5 minut do obiadu, zaczynamy zajęcia lub witamy nowe dziecko w grupie - takie zabawy przydają się zawsze. Poniżej zbiór kilkudziesięciu zabaw dywanowych. :)

  1. STUDNIA: dzieci siedzą w kole, jedno w środku i mówi ,,Wpadłem do studni”, reszta odpowiada ,,Na ile metrów?”, ,,Na … (np.6)”, ,,A kto ma Cię wyciągnąć?” ,,Bartek” i wywołany Bartek pociąga lekko za rękę osoby w studni 6 razy
  2. JEŻ: dzieci siedzą w kole, jedno w środku i wszyscy mówią ,,Na dywanie siedzi jeż, co on rob to my też, co zrobisz jeżyku w kolczastym płaszczyku?” jeż pokazuje, reszta dzieci powtarza.
  3. JEDNA NÓŻKA: Dzieci siedzą w dużym kole, jedno dziecko w środku skacze na jednej nodze i dzieci mówią: A w tym kole, a w tym kole jedna nóżka skacze, kto nie widział jednej nóżki niechże ją zobaczy. Trudno skakać jednej nóżce, bo skakanie męczy,wybierz sobie kogo wolisz, niechaj cię wyręczy.
  4.  KAMIEŃ: Jedno dziecko siedzi na środku a reszta w kole. Dzieci mówią wierszyk: leży sobie kamień na środku podwórka a kamieniu dziurka a w tej dziurce co? Dziecko siedzące na środku zakrywa rękoma oczy a wybrane z grupy dziecko naśladuje głos zwierzęcia: miał, miał. Dziecko siedzące na środku odgaduje jakie to zwierzę i następuje zmiana miejsc. Zabawa trwa dalej.
  5. DETEKTYW I USYPIACZ: Dzieci siedzą w kole, pani prosi o wyjście detektywa. pod jego nieobecność wybiera dziecko które staje się ,,Usypiaczem". Usypia on kolejne dzieci mrugając do nich oczkiem (lub obydwoma, jeżeli nie potrafi jednym). Wezwany detektyw wykrywa kto jest sprawcą padania na dywan kolejnych dzieci (zapadają na śpiączkę w sek.) Usypiacz zamienia się w detektywa, idzie za drzwi. A pani wybiera nowego usypiacza, który jak zwykle zaczyna działać po wejściu detektywa do sali.
  6. KROKODYL: Jedna osoba zostaje wybrana "Panem Krokodylem". Pozostali ustawiają się na przeciwko krokodyla, w szeregu, po drugiej stronie "rzeki". Dzieci pytają krokodyla, czy mogą przejść na drugą stronę. Pan Krokodyl odpowiada "Tak", ale stawia warunek, np. "Możecie przejść przez rzekę, jeżeli macie na sobie coś czerwonego", "jeżeli przeskoczycie rzekę na jednej nodze" itd.
  7. MALARZ: jedno dziecko siedzi w środku koła i stuka w podłogę, reszta dzieci pyta ,,Kto tam?”, ,,Malarz”, ,,Czego szukasz?”, ,,Farby”, ,,A w jakim kolorze” ,,Czerwonym”, ,,A kto ma Ci ją dać?” i wtedy dziecko wybiera dziecko które ma coś w tym kolorze.
  8. GĄSKI, GĄSKI DO DOMU: Wybieramy jedno lub dwójkę dzieci – wilki. Oraz jedno dziecko – mamę gęś. Gęsi mają za zadanie przebiec nie złapane do matki, która jest po drugiej stronie sali, a wilki złapać jak najwięcej gąsek. Mama: Gąski, gąski do domu. Gąski chórem: Boimy się. Mama:Czego? Dzieci: Wilka złego. Mama: A gdzie on jest? Dzieci: Za górami, za lasami. Mama: To pele pele gąski, gąski do domu.
  9. LUDWICZKU – dzieci siedzą w kole, nauczycielka uzgadnia z dziećmi, iż każde musi wymienić nazwę owocu, rzuca piłkę do dziecka i mówi: -Ludwiczku, Ludwiczku co niesiesz w koszyczku? Dziecko, które złapało piłkę odpowiada i rzuca piłkę do innego dziecka.
  10. SAŁATKA JARZYNOWA – wszystkie dzieci siedzą na krzesełkach w kole, prowadzący zajmuje miejsce w środku koła. Nauczycielka dzieli dzieci na równe zespoły: marchew, groszek, kukurydza itp. Na hasło „marchew i groszek”, te dzieci zamieniają się miejscami, na hasło „sałatka warzywna”, wszyscy zamieniają się miejscami. 
  11. RAZ, DWA, TRZY – BABA JAGA PATRZY - Jedna osoba to Baba Jaga. Stoi tyłem do pozostałych i woła: „Raz, dwa trzy, Baba Jaga patrzy”. W tym czasie dzieci szybko biegną w jej stronę. Na słowo „patrzy” Baba Jaga odwraca się. Kto nie zdołał się zatrzymać w bezruchu, wraca na start, kto dotknie Baby Jagi, ten zajmuje jej miejsce
  12. CIUCIUBABKA - Dziecko, które jest ciuciubabką, stoi w środku koła z zawiązanymi oczami. Maluchy śpiewają znaną piosenkę, a ciuciubabka próbuje ich złapać.
  13. KOLORY - Dziecko, które na początku poprowadzi zabawę, trzyma piłkę. Pozostałe siadają w szeregu naprzeciw niego. Prowadzący rzuca piłkę po kolei do każdego kolegi, wymieniając przy tym różne kolory. Dzieci łapią i odrzucają piłkę. Nie można jej złapać, gdy rzucający piłkę powie „czarny!”. Zmiana z prowadzącym następuje, gdy ktoś złapie piłkę, mimo że padło hasło „czarny!”.BALONIK - „Baloniku mój malutki, rośnij duży, okrąglutki. Balon rośnie, że aż strach, przebrał miarę, no i... bach!”.
  14. PRZECIWIEŃSTWA: Dziecko, które na początku poprowadzi zabawę, trzyma piłkę. Pozostałe siadają w szeregu naprzeciw niego. Prowadzący rzuca piłkę po kolei do każdego kolegi, wymieniając przy tym różne przymiotniki lub rzeczowniki Dzieci łapią i odrzucają piłkę po wypowiedzeniu przeciwieństwa, jasny – ciemny, biały – czarny, suchy – mokry, dzień – noc
  15. PAJĄK I MUCHY. Dzieci biegające swobodnie, naśladując gestami dźwiękiem muchy. Na zawołanie "pająk!", zastygają w bezruchu. Osoba pełniąca funkcję pająka wychodzi na spacer pomiędzy uczestnikami, uważnie obserwując czy ktoś się nie porusza. Ten kto nie wytrzyma w bezruchu, zabierany jest do "sieci" (miejsce z boku pola zabawowego). Gdy pająk na chwilę wraca do sieci, muchy mają możliwość swobodnego fruwania, aż do następnego polowania.
  16. ABRAKADABRA - ruchowa Cele dydaktyczne: ćwiczenie skupienia uwagi, zapamiętywania kolejności poszczególnych ruchów i bierne ich odwzorowanie. Dzieci siedzą w kole. Dziecko-czarodziej wstaje, mówi głośno "abrakadabra" i wykonuje jakiś prosty magiczny ruch, np. kręci palcem. Koleje dziecko powtarza magiczne zaklęcie i ruch poprzednika i dodaje następny "swój" ruch, np. tupanie nogą. Każde dziecko dodaje następny element (wcześniej powtarzając ruchy poprzedników). Kto pominie podczas pokazywania jakiś element "wpada w magiczną moc kręg"- wchodzi do środka i czeka jedną kolejkę.
  17. SZEWCZYK. Jedno dziecko - szewczyk odwraca się tyłem do dzieci siedzących w kole. Pozostałe dzieci zdejmują po jednym buciku i wrzucają do środka koła. Drugi bucik chowają i wołają "Szewczyku, szewczyku uszyj nam jednego bucika". Szewczyk wraca do koła i rozpoznaje buty dzieci podając pyta "Czy to twój but?". Ostatnie dziecko, które otrzyma swojego bucika jest szewczykiem w nowej zabawie.
  18. OJCIEC WIRGILIUSZ Dzieci trzymając się za ręce ustawiają się w kole. Jedno z dzieci zostaje wybrane na Ojca Wergiliusza i staje w środku koła. Koło kręci się w takt słów piosenki: Ojciec Wergiliusz uczył dzieci swoje,A miał ich wszystkich sto dwadzieścia troje, Hejże dzieci, hejże ha Róbcie wszystko, co i ja …(ostatnie dwa wersy powtarzamy 2 razy)  Na końcu ostatniej zwrotki Ojciec Wirgiliusz wykonuje dowolny ruch, gest, który pozostałe dzieci mają za zadanie naśladować. Następnie wybiera jedno z dzieci, które zostaje nowym Ojcem Wergiliuszem i zabawa zaczyna się od początku.
  19. KŁĘBEK WEŁNY – Zabawa integracyjna, dzieci siedzą lub stoją w kole. Pierwsza osoba trzyma końcówkę kłębka wełny mówi imię osoby, do której rzuca i rzuca kłębek, następna osoba trzyma kawałek wełny lub obwiązuje wokół nadgarstka i podaje dalej. Można na końcu rzucać do osoby, od której wełnę się dostało, żeby rozplątać ,,pajęczynę”. 
  20. WIEŻA – dzieci dokładają po jednym klocku, potem liczymy ile klocków dołożyliśmy zanim wieża się rozpadła.
  21. DZWONECZEK-WYCISZACZ – Zabawa wyciszająca, dzieci podają sobie dzwoneczek, tak aby nie zadzwonił.
  22. ODSZUKAJ DŹWIĘK – Dzieci siedzą z rękoma w tyle, na środku jedno dziecko zasłania oczy. Nauczyciel podaje jednemu dziecku dzwoneczek, dziecko dzwoni a wszyscy również poruszają rękoma za plecami dla utrudnienia, dziecko na środku ma za zadanie odgadnąć z której strony i od kogo słychać dzwoneczek.
  23. KTO ZMIENIŁ MIEJSCE?  Jedno dziecko w środku zasłania oczy. 2 osoby nauczyciel wymienia miejscami, dziecko odgaduje, kto zmienił miejsce.
  24. KTO JEST KOTKIEM? - klęk, głowy pochylone, twarze schowane w dłoniach. jedno wyznaczone dziecko cichutko miauczy, drugie odgaduje kto jest kotkiem. 
  25. ISKIERKA PRZYJAŹNI- przekazywanie uścisku, przekazywanie kolejno w trzymaniu się za ręce uścisku dłoni.
  26. TUREK - w środku koła siedzi jedno dziecko po turecku, recytujemy wierszyk na zmianę dzieci i "Turek" (taka rozmowa) - Siedzi sobie turek i tak sobie myśli! Dobrze by to było, żeby goście przyszli! Stuk puk! Kto tam? Goście z dalekiego kraju! turek wstaje, drzwi otwiera i najgrzeczniejsze dziecko wybiera! - no i jak mówi tak robi i mamy nowego "Turka" 
  27. JEDNA NÓŻKA - choć tu się akurat śpiewa, ale można też recytować - jedno dziecko skacze na jednej nodze w środku koła a my śpiewamy: A w tym kole, a w tym kole jedna nóżka skacze, kto nie widział jednej nóżki niechże ją zobaczy, ciężko skakać jednej nóżce bo skakanie męczy, wybierz sobie kogo wolisz niechże cię wyręczy!
  28. UCIEKAJ, MYSZKO do dziury, bo cię tam złapie kot bury. A jak cię złapie kot bury, to cię obedrze ze skóry. Dzieci idą po kole, trzymając się za ręce. Dziecko -kot i dziecko - mysz wbiegają otworami między rękami dzieci. Kot stara się złapać mysz, która przed nim ucieka. Gdy to nastąpi, nauczyciel wybiera do zabawy inne dzieci.
  29. BAŁWANEK Dzieci podają sobie ręce, tworząc koło. Jedno stojące w środku dziecko naśladuje ulepionego ze śniegu bałwanka - stoi bez ruchu. Dzieci chodzą wkoło bałwanka, mówiąc wierszyk:  Stoi bałwan, stoi, nikogo się nie boi! Potem zatrzymują się i zataczając rękami duże koła, mówią:  Gdy słonko zaświeciło, bałwanka już nie było! W tym czasie bałwanek ucieka ze środka koła.
  30. LUDZIE DO LUDZI Uczestnicy poruszają się po sali w tempie muzyki. Na sygnał prowadzącego wszyscy witają się  wymienionymi częściami ciała, np. ręka wita rękę. Następnie znów spacerują i po sygnale witają się innymi częściami ciała np. kolano z kolanem. Na sygnał „ludzie do ludzi” wszyscy skupiają się w ciasny krąg.
  31. LIST GOŃCZY Wszyscy siedzą w kręgu, pierwsza osoba mówi, np.: „Uwaga, poszukuje się osoby o niebieskich oczach,  jasnych włosach, ubranej w biały sweter. Poszukiwana osoba milczy tak długo, aż grupa wywoła jej imię. 
  32. GĘSIA MAMA Dzieci są ustawione jedno za drugim (gęsiego). Pierwsze dziecko jest gęsią mamą, która prowadzi grupę i   nadaje ruch. Wszyscy naśladują jej sposób poruszania się. Na sygnał prowadzącej zajęcia, pierwsze dziecko idzie na koniec, a gęsią mamą zostaje kolejny uczestnik.
  33. RÓŻYCZKA ,,Stoi różyczka w czerwonym wieńcu, My się kłaniamy — jak książęciu, Ty różyczko dobrze wiesz, dobrze wiesz, dobrze wiesz, Kogo lubisz, tego bierz, tego bierz. 
  34. JAWOROWI LUDZIE Zabawę przeprowadzamy w większej grupie uczestników, dwójka dzieci ustawia się naprzeciwko siebie podając sobie ręce, które podnoszą do góry tworząc coś w rodzaju otwartej bramy. Pod tą bramą w rytm śpiewanej piosenki przebiegają dzieci zakręcając raz w lewo, raz w prawo: Jawor, jawor, Jaworowi ludzie, Co wy tu robicie? Budujemy mosty Dla pana starosty. Tysiąc koni przepuszczamy, A jednego zatrzymamy.Po tych słowach brama opada zatrzymując jednego z uczestników zabawy, który odpada z gry. Wygrywa dziecko, które zostanie do końca zabawy.


Opracowała: Karolina Pilarska
Przedszkolne Pomysły
https://przedszkolnepomysly.blogspot.com/



Plik WORD do pobrania TUTAJ.




Komentarze