Jak przygotować dziecko do nauki czytania i pisania?


Zanim zaprowadzimy dziecko do szkolnej ławki, wręczymy mu ołówek lub długopis, poprosimy - zapisz, przeczytaj mija trochę czasu. Przygoda z czytaniem zaczyna się już w przedszkolu, ale zdecydowanie nie w 5-6 latkach. Już najmniejszy przedszkolak 2-5 lub 3 latek rozpoczyna podróż do krainy samodzielnego pisania i czytania.

A większość mówi ,,Ale jak to? Pisanie i czytanie bez znajomości liter?" Ba! Żeby cokolwiek przeczytać, trzeba wiedzieć, żeby zacząć od lewej strony, a żeby nauczyć się pisać trzeba umieć odwzorować litery, a przecież B, P, D są tak strasznie podobne i co taki biedny przedszkolak może na to poradzić? Ćwiczyć razem z nauczycielem, grupą, rodzicem - ćwiczyć już od skończonych 2 latek. Ale co ćwiczyć? Poniżej kilka propozycji według Metody Krakowskiej, która tak samo doskonale uczy czytać, jak też do tego czytania przygotowuje. 

Przedstawię Wam mój stosik, który w większości jest zdecydowanym niezbędnikiem w przedszkolu! :) 



Na pierwszy ogień - pierwsze pudełko, które mam w dwóch wersjach: z drewnianymi i plastikowymi kwadracikami. Dzieci traktują to jako super zabawkę, a bardzo rozwija ich myślenie lewopółkulowe. Niektóre propozycje z książeczki są za trudne dla przedszkolaków, ale z większością dadzą sobie radę tym bardziej, że mają do dyspozycji ramkę, która ułatwia układanie. 


Jeśli już jesteśmy przy układankach - zestaw drugi z układankami symultaniczno-sekwencyjnymi. Zabawka jeszcze bardziej przestrzenna, bo do dyspozycji dzieci mają 9 sześcianów z namalowanymi biało-niebieskimi wzorami. Zabawa wymagająca ogromnej koncentracji i myślenia, nie najprostsza dla przedszkolaków, choć moje 6 latki dają radę! 


Zestaw do ćwiczenia zależności między elementami. Dostrzeganie różnic między przedmiotami, osobami, obiektami, symbolami sprawi, że dziecko z większą łatwością zacznie rozpoznawać różnice między literami, sylabami, wyrazami. 


Sekwencji na pewno nikomu przedstawiać nie trzeba, osobiście korzystam z nich notorycznie poprzez obrazki dopasowane do tematyki danego tygodnia. Takie porządkowanie obrazków według określonej reguły jest ważne w procesie nauki czytania i pisania dlatego, że obrazki są odzwierciedleniem znaków językowych, zarówno tych mówionych, jak i pisanych.


Zestaw ,,Rozumienie sytuacji" cenię sobie między innymi za proste ilustracje, idealne do tego, żeby dziecko mogło się skupić na tym, co trzeba a nie na zbędnych barwach czy szczegółach. Zestaw ten sprawdza i rozwija rozumienie znanych (miejmy nadzieję) dziecku sytuacji z życia codziennego, odnosi się do jego doświadczeń i sprawdza umiejętność wykorzystywania tych zdobytych informacji.


,,Szeregi" przydadzą mi się w pracy z dziećmi do ćwiczenia koncentracji, percepcji wzrokowej, ale także do przygotowania dziecka do przepisywania liter, sylab wyrazów. Ćwicząc na obrazkach - literki w późniejszych etapach będą już o wiele łatwiej przyswajalne. 



Coś dla dzieci rozpoczynających przygodę z ,,etapem sylabkowym" lub do doskonalenia umiejętności czytania. Drewniane, dobrze wykonane - genialne w swej prostocie! Moje sześciolatki dosłownie się na to rzuciły :)


Centrum Metody Krakowskiej obserwuję i cenię już od czasów studiów. Mnie samą uczono czytać metodą sylabową i po sobie widziałam ogromne efekty, tak więc jest to dla mnie metoda numer 1 i na pewno tak pozostanie. Cały wstęp, który widzicie wyżej to skarby, bez których można zacząć naukę czytania, ale jeśli ma być ona łatwa, przyjemna, efektywna - lepiej po nie sięgnąć! :)


DZIĘKUJĘ ZA 30 TYSIĘCY POLUBIEŃ NA FACEBOOKU!

Komentarze